Frågor och svar – Hjälp och Support

Om Epla

Vad är Epla?

Epla är en webbplats för köp och försäljning av handtillverkade och andra unika produkter. Epla är uppdelad i två avdelningar, EplaHantverk och EplaMaterial.

Vad kan säljas på EplaHantverk?

EplaHantverk är avdelningen på Epla för handtillverkade, egendesignade och egenproducerade produkter.

Handtillverkade produkter omfattar produkter som är tillverkade av, monterade av, eller avsevärt ändrade av dig. Om du har formgivit produkten, men den har tillverkats/monterats/tryckts av andra kan du ändå sälja den i din epla-butik.

Läs mer om de olika reglerna för försäljning på Epla i Våra villkor.

Vad är EplaMaterial?

EplaMaterial är avdelningen på Epla för köp och försäljning av konst- och hantverksmaterial. Du kan köpa och sälja allt inom konst- och hantverksmaterial, verktyg och material.

Läs mer om de olika reglerna för försäljning på Epla i Våra villkor.

Vem driver Epla?

Webbplatsen epla.se ägs och drivs av Epla AS. Epla etablerades 2009 av bl.a. Siw Boine och Torunn Grønbekk.

Epla AS ägs i dag av Aller Media AS, men det är fortfarande Siw och Torunn som leder den dagliga driften.

Har du frågor om epla.se kan du kontakta Siw på siw@epla.no, och för epla.se är det Agneta som är ansvarig. Hon kan kontaktas på agneta@epla.se.

Var hittar jag Eplas regler och villkor?

Du hittar länk till Eplas regler och villkor längst ner på alla epla-sidor. Observera att det är användarens ansvar att sätta sig in i alla regler och villkor som gäller på Epla innan webbplatsens tjänster tas i bruk.

Vad kan jag sälja på Epla?

Det är olika regler för vad du kan sälja på EplaHantverk och EplaMaterial:

På EplaHantverk kan du sälja saker som är handtillverkade och egendesignade: Sälj saker som du själv har designat och tillverkat för hand. Handtillverkade produkter omfattar produkter som är tillverkade av, monterade av eller som ändrats avsevärt av dig. Om du har formgivit produkten, men den har tillverkats/monterats/tryckts av andra kan du ändå sälja den i din epla-butik.

På EplaMaterial kan du sälja alla typer av konst- och hantverksmaterial, verktyg och material.

Om du är osäker på om det du tillverkar kan säljas på Epla kan du skicka ett e-postmeddelande till oss på agneta@epla.se.

Vad kan man inte sälja?

På EplaHandtverk accepteras inte återförsäljning av andras produkter. Det vill säga produkter som designats och tillverkats av andra än den som driver epla-butiken. Om du har designat produkten men fått den tillverkad/monterad/tryckt av andra kan du ändå sälja den på EplaHantverk.

Man kan heller inte sälja industriellt producerade produkter, levande djur, vapen, pornografiskt material och allt som är förbjudet att sälja eller förmedla i enlighet med norsk lagstiftning och gällande regelverk.

Epla förbehåller sig rätten att bedöma om produkter inte lämpar sig för försäljning via webbplatsen och kommer utan varsel att kunna ta bort produkter från webbplatsen. Läs mer i Våra villkor för användning av webbplatsen.

Jag har en produkt som inte passar in i någon av era kategorier, kan jag ändå sälja den på Epla?

Ta kontakt med oss på agneta@epla.no om du vill lägga ut en produkt du anser inte passar in i de befintliga produktkategorierna. Om vi ser att det är en produkt som kan säljas på Epla, men inte har en passande kategori, kommer vi att upprätta en ny kategori åt dig.

Handla på Epla

Hur skapar jag ett användarkonto?

På Eplas första sida hittar du en länk för registrering: Registrera dig. Du måste upprätta ett användarkonto med användarnamn och lösenord för att kunna köpa eller sälja något på Epla och för att kunna använda forumet eller för att skicka meddelanden till andra användare via Epla.

För att skapa användarkonto måste du lägga in namn, adress, användarnamn och lösenord. Du måste också sätta dig in i och acceptera villkoren för att använda Epla.

Måste jag registrera mig för att köpa något Epla?

Ja, du måste skapa ett användarnamn och lösenord för att kunna handla på Epla. När du ska bekräfta och betala måste du också ange leveransadress. Du kan hitta en översikt över dina köp inne på Min sida, och där kan du också ändra din profil och adress.

Hur kan jag betala för de saker jag köper?

Epla erbjuder olika betalningslösningar och det är upp till varje enskild butik vilka betalningslösningar de accepterar. De kan välja att låta sina kunder betala med kreditkort (via PayPal), postförskott, privat betalning eller faktura.

Vad är privat betalning?

Om du väljer Privat betalning innebär det att säljare och köpare avtalar hur betalningen ska göras före eller efter försäljningen. Detta kan innebära att man betalar vid hämtning/leverans eller att man sätter in betalningen direkt på säljarens konto via internetbank. Ofta anges i butiksinformationen vad privat betalning innebär.

Jag har redan ett PayPal-konto, kan jag använda det på Epla?

Ja, om du redan har ett PayPal-konto kan du använda det på Epla för både köp och försäljning.

Får jag en orderbekräftelse eller ett kvitto när jag köper något?

När varorna är registrerade som köpta får du en orderbekräftelse via e-post med information om vad du har köpt, vem du har köpt varan hos och vilket betalningssätt du har valt. Adressen produkten ska skickas till inkluderas i det e-postmeddelandet. Tidpunkt för köp, pris, frakt och eventuella avgifter (moms eller konstavgift) anges också i orderbekräftelsen.

När PayPal används bekräftas inte beställningen innan betalningen genomförts och registrerats.

Jag lyckades inte betala med PayPal och nu hittar jag inte min beställning?

Alla beställningar som du bekräftar läggs in i Dina köp på Din sida på Epla. Där hittar du också beställningar som inte bekräftats som betalda via PayPal. Genom att klicka på det röda fältet ”Betalningen för denna beställning har inte bekräftats” kan du gå till betalning utan att lägga in beställningen på nytt.

Om beställningen inte har betalats och du hellre vill välja ett annat betalningssätt kan du bara bekräfta produkterna i varukorgen igen och göra om köpet med ett annat betalningssätt. Beställningar som lagts in med PayPal registreras inte förrän betalningen bekräftats.

Fel leveransadress registrerades fel i orderbekräftelsen, vad gör jag?

Om fel adress registrerats måste du kontakta säljaren snarast möjligt för att ändra leveransadress.

Kan jag handla från både EplaHantverk och EplaMaterial samtidigt?

Ja, du kan lägga varor i varukorgen från båda två avdelningrna och därefter bekräfta och betala till de olika säljarna.

Kan jag handla från och betala till flera butiker samtidigt?

Du kan lägga produkter från flera olika butiker i varukorgen och bekräfta köpet i samma beställning. Du måste ändå välja betalningssätt per butik innan du bekräftar beställningen. Du får en orderbekräftelse från varje butik du har handlat av och du måste betala varje butik separat. Om du har valt PayPal som betalningssätt måste du klicka på ’Buy now’ (Köp nu) och gå till PayPal för varje butik du ska betala till.

Jag har en fråga om en produkt, leveranstid eller om butiken, var hittar jag säljarens kontaktinformation?

I alla butiker på Epla hittar du en "Kontakta säljare"-knapp. När du trycker på den kommer du till en meddelandesida där du kan skriva ett meddelande och skicka den direkt till säljarens e-post.

Öppna butik

Hur öppnar jag min egen butik på Epla?

Vill du starta din egen webbutik på Epla är det bara att klicka på ”Starta butik” på Eplas första sida – du upprättar då samtidigt ett användarkonto om du inte redan har ett.

Om du har ett användarkonto sedan tidigare kan du öppna butik från "Min sida".

Kostar det något att öppna en epla-butik?

Nej, det är kostnadsfritt att upprätta och ha en butik på Epla. Du betalar endast 5 kr +5 % provision av försäljningssumman när en produkt i din butik säljs. Detta kallas en EplaBasic-butik och alla som öppnar butik på Epla startar med EplaBasic.

Kan jag sälja saker på både EplaHantverk och EplaMaterial i samma butik?

Ja, du behöver bara en butik för att sälja på alla avdelningar. Produkterna markeras med den avdelning de tillhör och visas på den sida och i de kategorier du har registrerat oberoende av var din butik har sin tillhörighet.

Vi är flera som ska gå samman om att skapa en butik, är det ok?

Ja, det går mycket bra, så länge alla är likvärdiga partners och inga andra än de som har tillverkat produkten mottar betalning och tjänar på försäljningen.

Varför måste mitt namn vara synligt i butiken?

Epla har en princip att alla som handlar på Epla ska veta vem de handlar med och vem som har tillverkat produkten de köper. Detta ger trygghet både när det gäller kvalitetssäkring och eventuell reklamation eller retur. Därutöver bidrar det till att förhindra försök att sälja produkter som det inte är tillåtet att sälja på Epla.

Varför måste jag lägga in adress?

Om du ska öppna butik på Epla måste du registrera din adress, eftersom denna information ska stå på orderbekräftelsen som skickas till dina kunder. Om du ska handla på Epla måste säljaren veta hur varorna du köper ska skickas.

Var hittar jag en översikt över mina försäljningar?

När du är inloggad på Epla hittar du en översikt över dina försäljningar inne på Din sida. Klicka på ditt namn högst upp på Eplas första sida för att komma till Min sida.

Någon annan har använt det namn jag vill ha på min butik, vad gör jag?

Om namnet du vill ha redan används måste du dessvärre välja ett annat.

Vilken är butikens webbadress/URL?

Din butiks webbadress är den adress man skriver in i webbläsaren för att komma direkt till din butik på Epla. I de flesta fall är det butiksnamn.epla.se.

Butiksnamnet måste inte vara detsamma som webbadressen. Till exempel: Butiken heter Lisas Design, medan webbadressen kan vara lisa.epla.se.


Observera att man kommer till din butik om man skriver in http://butiksnamn.epla.se eller bara butiksnamn.epla.se i webbläsaren. Om man skriver in www.butiksnamn.epla.se kommer man inte till butiken utan till Eplas första sida.

Jag försöker skriva in butiksnamnet som URL, men får ett meddelande att det inte är en giltig information?

I en webbadress, eller en URL, kan du endast använda bokstäverna A-Z (inte Å, Ä eller Ö) och siffror mellan 0-9. Du ska inte skriva in  .epla.se i fältet, eftersom det läggs till automatiskt.

Exempel: du vill ha webbadressen lisa.epla.se och skriver därför in "lisa" i fältet vid registreringen. .epla.se läggs till automatiskt.

Vad skriver jag i butiksbeskrivningen?

Butiksbeskrivningen visas på butikens första sida under din toppbild. Butiksbeskrivningen kan vara kort eller lång och du bestämmer själv vad du vill skriva. Det är alltid trevligt att hälsa välkommen och skriva lite om vad man kan hitta i din butik.

Jag vill lägga till en länk till min blogg eller hemsida, kan jag det?

Ja det kan du, i fältet "Om butiken". Observera att du enligt Eplas Villkor inte kan länka till konkurrerande webbsidor eller sidor med olagligt eller olämpligt innehåll. Epla förbehåller sig rätten att ta bort länkar som bryter mot villkoren.

Vad skriver jag i Om butiken?

Du kan skriva lite om dig själv, din butik och det du säljer. Upplys också om vilka regler din butik har, till exempel information om försändelser, leveranstid, porto och returer. Observera att dina regler måste vara förenliga med Eplas villkor.

Måste jag uppge e-postadress till kunder?

Ja, om de handlar från din butik vill de informeras om din e-postadress i orderbekräftelsen.

Måste jag uppge e-postadress i butiken?

Nej, det är upp till dig. I din butik hittar kunden en "Kontakta säljare"-knapp. När de trycker på denna kommer de till en meddelandesida där de kan skriva ett meddelande och skicka det direkt till dig. Meddelandet skickas direkt till din e-post så att du enkelt kan svara på förfrågningar.

Kan jag öppna flera butiker på Epla?

Du kan öppna mer än en butik på Epla utan att uppgradera, men varje butik måste då upprättas med en ny användare. Det innebär att du måste upprätta en helt ny användare med en annan e-postadress än den du redan har använt för att öppna din första butik. När du ska administrera dina butiker måste du logga in med olika användare för varje butik du har, och information som t.ex. försäljningssiffror, produkter mm. kommer inte att överföras mellan de olika butikerna/användarna i efterhand. Provision beräknas och separata fakturor skickas ut för de olika butikerna.

Lägga ut produkter

Hur lägger jag ut produkter till försäljning?

När du har öppnat din egen butik kan du lägga ut produkter till försäljning. Klicka på Din butik > Produkter > Lägg till ny produkt. Här kan du lägga till nya produkter, ändra och radera produkter. Produktuppföranden kan lagras som utkast tills vidare, eller kan göras helt färdiga och publiceras omedelbart.

Vad kostar det att lägga ut produkter till försäljning?

Du betalar ingenting för att lägga ut produkter till försäljning på Epla. I en vanlig Epla-butik kostar det 5 kr + 5 % provision av försäljningssumman när du säljer en produkt.

Kan jag registrera flera produkter i ett uppförande?

Du kan registrera hur många du har av varje produkt, så att du slipper skapa flera likadana produktuppföranden. Om du har tre identiska föremål lägger du in Antal: 3. Uppförandet visas i butiken tills alla tre produkter har sålts. 5 kr + 5 % provision beräknas på alla tre produkter efterhand som de säljs.

Vad bör jag ha med i produktbeskrivningen?

I produktbeskrivningen bör du skriva en utförlig beskrivning av din produkt. Var gärna kreativ, men var ärlig! Om produkten tillverkas på beställning är det viktigt att informera om leveranstid. Ta med viktig information som t.ex. material, teknik, mål, storlek, färg, detaljer, tvättanvisningar och underhåll.

Vad ska priset på produkten inkludera?

Priset du lägger in ska vara totalpris ut till kund, inklusive alla eventuella avgifter. Om du är momspliktig (gäller i stort sett enbart företag) ska priset inkludera moms.

Produkten jag har lagt till visas inte i min butik?

Produkten måste markeras som Publicerad för att visas i din butik. Det gör du genom att markera ”Publicerat” under Produktinformation på produktuppförandet. Om du inte markerar här läggs uppförandet i produktöversikten som ”utkast”.

Produkten jag har lagt ut i en kategori/avdelning flyttades till en annan?

Epla förbehåller sig rätten att flytta på produkter som lagts i felaktig eller missvisande kategori, eller i fel avdelning på Epla.

Måste jag lägga med bild på det jag vill sälja?

Ja, varje produkt måste ha minst en bild. Bilderna ska vara av den produkt du har till försäljning. Om det är en beställningsvara ska det finnas information om d att detta är en exempelbild i produkttexten.

Hur laddar jag upp bilder?

Du kan ladda upp bilder från din dator via Bilder från Lägg in ny produkt: Bl.a. via > Öppna > Ladda upp. Den bild du markerar som huvudbild är den som visas i olika produktlistor och som den största bilden på produktsidan. Bilden anpassas automatiskt till mallen som används på första sidan och i produktlistor. Bildutsnittet är kvadratiskt, så för att få ett fint utsnitt kan det vara klokt att beskära bilden till samma form innan den laddas upp.

Avgifter: moms

Måste jag registrera avgift, jag tillverkar ju bara saker på hobbybasis?

Om du bara tillverkar saker på hobbybasis är du sannolikt inte avgiftspliktig. Då väljer du ”Ingen avgift (0,0 %)” på de produkter du lägger ut till försäljning.

Generellt är momsreglerna i Sverige följande: 25 % – varor och tjänster, 12 % – Livsmedel och försäljning av egna konstverk, 6 % – böcker, tidskrifter, tidningar mm. För exakt information se http://www.skatteverket.se. Det är säljarens eget ansvar att se till att alla regler och lagar följs när det gäller skatt, momsavgifter och andra avgifter.

Här är några exempel på varor där omsättningen är momsfri: konstverk som konstnären eller dennes dödsbo säljer själv om försäljningen är högst 300 000 kronor under ett beskattningsår.

Kan jag lägga på moms själv om jag inte är momsregistrerad?

Nej, det är absolut förbjudet att kräva in och uppge avgifter som du inte själv har ansvar för att vidarebetala.

Jag driver företag och är avgiftspliktig – ska jag skriva in pris inklusive moms eller inte?

Priset du skriver in i prisfältet ska inkludera alla avgifter, även moms, men inte fraktkostnader. Moms specificeras i orderbekräftelsen till kunden.

Varför måste jag ange om priset inkluderar moms?

Eventuella avgifter som lagts på försäljningspriser ska specificeras i orderbekräftelsen som skickas till kunden. Du ska endast registrera avgift om du är säker på att det gäller dina produkter. Om du är osäker på om du är eller kommer att bli avgiftspliktig är det ditt ansvar att undersöka om du ska registreras i momsregistret.

Frakt

Hur beräknar jag fraktkostnader?

Du lägger in fraktkostnader på varje produkt själv. Fraktkostnader varierar efter vad du ska skicka och vad det väger. Du måste själv ta reda på hur mycket det kostar att skicka din produkt och ange detta i fältet Frakt när du lägger in en produkt för försäljning.

Vad händer om jag inte lägger in frakt?

Om du inte lägger in kostnaderna för frakt i Frakt-fältet, kommer detta att inkluderas i totalsumman när en kund beställer och betalar för en vara från dig. Du kan inte i efterhand kräva in fraktkostnader som inte anges i fraktfältet, utan att du och kunden har avtalat detta före köpet.

Hur fungerar Frakt med extra produkt?

Om en kund köper mer än ett föremål från din butik sänks vanligtvis fraktkostnaderna per produkt. För att göra det enkelt för kunder att veta vad de ska betala i porto ger vi dig möjlighet att ge lägre frakt när flera varor skickas tillsammans.

För att göra det enkelt kommer fraktkostnaderna på den produkt som har högst frakt alltid vara startsumman i kalkylen. Summan som skrivs in i fältet Frakt med extra produkt kommer i de allra flesta fall vara mindre än enbart frakt. Det beror på att summan du skriver in i fältet Frakt med extra produkt, läggs till portot på den extra produkten, det är inte totalfrakten för två eller flera varor du ska skriva in.

Exempel:

Fraktkostnaderna för denna produkt är 55 kr Om denna produkt skickas tillsammans med en extra produkt som har högre fraktkostnader betalar kunden endast 25 kr i frakt för denna produkt, + full frakt för den produkt som har högst fraktkostnad.

Om denna produkt skickas tillsammans med en produkt med lägre fraktkostnader betalar kunden 55 kr för denna produkt + den frakt som har satts upp som frakt med extra produkt på den extra produkten.

Jag vill ge gratis frakt på alla extra produkter, kan jag det?

Ja, du kan välja att kunden endast betalar frakt på den produkt som har högst fraktkostnad, och frakt på alla påföljande produkter är gratis. Då måste du skriva in 0 kr i fältet Frakt med extra produkter. Om du inte har skrivit något i frakt med extra produkt beräknas full frakt på alla produkter.

Var hittar jag priser på porto?

Läs mer om porto för brev och paket på postens webbsidor: www.posten.se.

Vad blir frakten om kunden väljer postförskott?

I enlighet med gällande prislista från Posten är postförskottsavgiften på 60 kr och är densamma för både paket och brev. Denna summa ska du inte lägga till i fraktkostnader. 60 kr läggs till totalsumman automatiskt om kunden väljer detta som betalningssätt. Läs mer om postförskott här.

Bilder

Hur stora ska bilderna vara?

För bästa resultat bör bilderna vara mer än 450 pixlar breda, eftersom detta är bredden på bilden som visas på produktsidan. På butiks- och kategorisidorna tas ett kvadratiskt utsnitt av bilden. För bästa möjliga anpassning till utsnittet, rekommenderar vi att du beskär bilderna till kvadratisk form före uppladdning.

Vilket format ska bilderna vara i?

Vi rekommenderar att du lägger upp bilderna i JPG eller PNG. GIF rekommenderas inte.

Vad är "huvudbild"?

Huvudbild är bilden som visas på din butiks förstasida på kategorisidorna. Detta är också den första bild man kommer till på produktsidan.

Hur får jag bra produktbilder?

Det är viktigt att ta bra bilder av det du tillverkar och det kan vara klokt att lägga ut flera bilder av samma produkt. Du kan lägga ut upp till 5 bilder av varje produkt och minst en av dessa bör vara en sakbild som visar hela produkten. De andra bilderna kan visa produkten från olika vinklar, i bruk eller utsnitt av speciella detaljer. Den bild som är markerad som huvudbild kommer att vara bilden som visas på produktöversikter och som är i stort format inne på produktsidan.

Tips:
• Kläder ser alltid bäst ut på eller hängande på en snygg klädhängare, men det är möjligt att vara kreativ. Det viktigaste är att kunden vet vad hon köper.
• Om du ska ta bilder av små saker finns det på de flesta kameror en knapp som heter makro (ofta en bild av en blomma). Använd den.
• Undvik blixt, dagsljus är bäst. Ta gärna bilder ute.
• Använd en snygg bakgrund, vitt är ofta bra, men andra färger och bakgrunder kan framhäva produkten bättre. Bra förslag kan kanske vara en yllepläd, ett klädsträck eller på en bit drivved? Prova dig fram.
• Smycken är en utmaning, därför att de är så små. Örhängen som ska hänga kan du till exempel hänga på kanten av en fin kopp, halssmycken kan hängas på en byst eller spridas ut snyggt på ett enfärgat underlag.
• Visa gärna saker i en miljö, men tänk på att hålla fokus på det som faktiskt ska säljas. Det ska inte råda någon osäkerhet om vad som kommer på posten.
• Sockor och tofflor ser ofta bäst ut på.

När bilderna har tagits kan du göra ändringar och förbättringar i ett fotoredigeringsprogram. Om du inte har ett sådant program på din dator kan vi rekommendera www.picnik.com. Det är ett gratis bildredigeringsprogram på nätet, där du kan redigera, förbättra och ändra storleken på dina bilder.

Hur skapar jag en toppbild i rätt storlek?

Toppbilden är 746x100 pixlar och kan skapas i ett bildredigeringsprogram eller ritprogram. Om du inte har ett sådant program på din dator kan vi rekommendera www.picnik.com. Det är ett gratis bildredigeringsprogram på Internet, där du kan redigera bilder, lägga till text och göra din toppbild helt perfekt.

Toppbilden försvinner inte trots att jag raderar den, vad gör jag?

Om du vill ändra toppbild, måste du radera den gamla genom att trycka på "Ta bort toppbild". Därefter måste du uppdatera sidan (förnya/visa senaste innehåll på aktiv sida - F5-tangenten i din webbläsare). Därefter kan du lägga in ny toppbild. Den nya toppbilden bör ha ett annat namn än det gamla så att din webbläsare uppfattar skillnaden.

Försäljning och betalning

Hur köper jag saker på Epla?

Köp produkten som lagt ut till försäljning genom att klicka på "Köp nu"-knappen. Produkten läggs till din varukorg och totalpriset inklusive frakt räknas ut. När du har bekräftat köpet får både du och säljaren en orderbekräftelse via e-post. Du kan välja bland de betalningsalternativ säljaren har valt som alternativ i sin butik.

Kan jag be kunden ta kontakt med mig om de vill köpa något av det jag har lagt ut?

De produkter du lägger ut till försäljning på Epla ska kunna köpas omedelbart, såvida det inte är en beställningsvara som måste tillverkas efter kundens önskemål. Du måste välja en eller flera av betalningsmetoderna Epla har ställt till förfogande så att kunden kan lägga varan i varukorgen, betala och få varan via post utan att kontakta dig i förväg.

Jag har lagt ut saker som tillverkas på beställning efter kundens önskemål, hur kan de betala?

Om du har lagt ut produkter med exempelbilder på saker du ska tillverka efter kundens önskemål, ska rätt pris läggas ut så att kunden snabbt och enkelt kan betala på Epla med de betalningsmetoder du godtar. Det är därför viktigt att du tänker noga igenom prissättningen av dina produkter, eftersom du inte kan ändra priset efter att kunden har betalat för produkten, även om produkten inte är färdigtillverkad ännu.

Hur får jag veta om att någon köpt något av mig?

När varorna registrerats som köpta av kunden, registreras de som sålda på Epla omedelbart. Både du och kunden får en orderbekräftelse via e-post med information om vem som har köpt varan (kunden) och hur varan har köpts (i din butik). Adressen som produkten ska skickas till inkluderas i detta mejl. Tidpunkt för köpet, pris, frakt och eventuella avgifter du har markerat (moms) anges också i orderbekräftelsen.

Hur kan kunderna betala i min butik?

Epla ställer betalningslösningar till förfogande som passar dig och dina kunder - du kan välja att låta dina kunder betala med kreditkort (via PayPal), postförskott, faktura eller privat betalning. Om du väljer faktura ansvarar du själv för att skapa och skicka denna till kunden.

Kunder som handlar på Epla.no kan välja produkter från alla Epla-butiker, lägga varorna i sin varukorg och gå vidare till kassan för att betala. Kunden kan välja olika betalningsalternativ för varje Epla-butik de handlar från.

Hur fungerar postförskott?

I enlighet med postens gällande prislistor kostar postförskott 60 kr utöver vanligt porto och kan endast skickas inrikes. Postförskott måste skickas från postkontoret och ett eget formulär måste fyllas i och skickas med försändelsen. Formuläret finns att hämta på postkontor. Både brev och paket kan skickas med postförskott och kunden betalar varan när vederbörande hämtar det på posten. Läs mer på www.posten.se.

Kan jag skicka faktura i försändelsen?

Ja, det kan du, men vi rekommenderar det inte på grund av risken för att fakturan inte blir betald. Tänk på att faktura och räkning är säljdokument och att det är ditt ansvar som säljare att dessa dokument följer de vid den aktuella tidpunkten gällande lagar och regler för utformning av dessa dokument.

Kan jag sätta in pengar direkt på säljarens konto?

Ja, då använder du Privat betalning som betalningsalternativ. Tänk på att produkten registreras som såld omedelbart och att det är upp till säljaren att kontakta köparen för att komma överens om betalningen.

Kunden har inte betalat, kan jag få försäljningen raderad och få tillbaka provisionen från Epla?

Ja, det kan du. Om retur av provision eller radering av beställning beror på att kunden har valt postförskott, faktura i försändelsen eller privat betalning och inte betalar, kan du få tillbaka provisionen från Epla. Epla måste få meddelande via e-post om att köpet inte genomförts snarast möjligt och helst innan faktura för månaden har skickats ut. Om vi meddelas innan fakturan skickas ut raderar vi beställningen helt kostnadsfritt.

Om faktura på provision för denna beställning redan har skickats till dig beräknar vi en avgift på 50 kr för retur av provision som beror på köp som inte genomförts. Denna avgift täcker våra kostnader för utsändning av kreditnota, ny faktura och eventuell återbetalning av redan inbetald provision.

Hur mycket måste jag betala i provision till Epla?

När du säljer en produkt betalar du 5 % provision av försäljningssumman till Epla, plus 5 kr per såld produkt. Epla registrerar hur mycket du säljer för varje månad och skickar ett e-postmeddelande med betalningsinformation till dig i slutet av månaden.

Måste jag betala provision om jag raderar produkten själv?

Nej, du betalar ingen provision om du raderar produkten från uppförandet. Provision betalar du bara om produkten säljs.

PayPal

Vad är PayPal?

PayPal är en säker och enkel betalningslösning på Internet som kan användas av alla. Det är gratis att upprätta ett PayPal-konto.

För kunden: med PayPal kan du betala med kreditkort utan att ge din kontoinformation till säljaren. Du behöver inte ha ett PayPal-konto för att betala någon via PayPal, du behöver bara ett kreditkort. Läs mer om PayPal här.

För säljaren: vi rekommenderar alla våra säljare att erbjuda betalning via PayPal därför att det gör det möjligt för dina kunder att betala med kreditkort. Det fungerar så att kunderna betalar till ditt PayPal-konto och du kan sedan överföra pengar därifrån till ditt vanliga bankkonto. Kunderna behöver inte ha ett PayPal-konto för att betala dig via PayPal. Läs mer om PayPal här.

Jag har ett PayPal-konto som jag använder till att köpa saker, kan jag använda det till att motta betalning?

Om du redan har ett PayPal-konto kan du använda detta på Epla, både för köp och för att ta emot betalning. Om du ska ta emot betalning bör du ha ett "Premium-" eller ett "Business"-konto. Det är gratis att uppgradera ett vanligt ("Personal") PayPal-konto till en av dessa kontotyper.

Kommer betalningen direkt in på mitt bankkonto om jag använder PayPal?

Betalningen kommer in på ditt PayPal-konto och pengarna kan användas för egna köp på internet, eller så kan du överföra pengarna till ditt bankkonto.

Hur öppnar jag ett PayPal-konto?

När du ska registrera dig som säljare på Epla och ska öppna ett PayPal-konto måste du gå till www.paypal.com och registrera dig. Som säljare uppmanas du skapa ett Premium- eller Business-konto, inte ett personligt konto. Personliga konton har begränsningar när det gäller hur mycket du kan ta emot per månad och personliga konton kan inte motta betalning från kunder som vill använda sitt kreditkort. Det är endast små skillnader mellan ett Premium- och ett Business-konto. Läs mer om PayPal här.

Vad kostar det att använda PayPal?

Det kostar ingenting att öppna ett PayPal-konto och det kostar ingenting att betala via PayPal. PayPal tar ut en avgift för att överföra betalningen och denna avgift betalar du som mottagare. Avgiften dras automatiskt från överföringen och uppdaterade priser kan du alltid hitta på PayPals webbsidor www.paypal.se. Det är ditt eget ansvar att hålla dig uppdaterad om de vid den aktuella tidpunkten gällande prislistorna för att använda PayPal.

Jag har bara fått en orderbekräftelse från PayPal, det finns ingenting under "mina försäljningar" och den köpta varan ligger fortfarande i butiken. Vad har hänt?

Om en annan e-postadress än den primära är registrerad som mottagare av betalning, riskerar du att du inte får orderbekräftelse från Epla och att produkten inte tas bort från sidan även om betalning har överförts.

Om du inte vet vilken din primära adress är, kan du kontrollera det på detta sätt:
1) Logga in hos PayPal
2) Gå till: Mitt konto > Profil > Lägg till eller redigera e-post
3) Här får du en översikt över dina e-postadresser. Bekräfta att e-postadresssen du har registrerat hos Epla är densamma som står som "primär/primary". Om den inte är det måste du uppdatera vilken e-postadress som är registrerad under Administrera butik > Betalning hos Epla.

Under "Mina försäljningar" står status som "Väntar på bekräftelse på betalning". Vad betyder det?

Om ditt PayPal-konto aldrig har mottagit överföringar i svenska kronor måste du manuellt logga in på PayPal och godkänna överföringen. Då upprättas det en NOK-balans och alla andra överföringar i norska kronor går in automatiskt på ditt konto. Fram tills dess att överföringarna har godkänts kommer betalning stå som "Obekräftad" på "Mina försäljningar".

Övrigt

Måste jag skicka med ångerrättsformulär?

Ja, om du är näringsidkare måste du det. Kunden har vid fjärrförsäljning (näthandel) full rätt att ångra köpet inom 14 dagar efter att vederbörande har mottagit varan. Det är ditt ansvar som säljare att bifoga förhandsifyllt ångerrättsformulär när du skickar dina produkter till dina kunder. Även tjänster och produkter som har tillverkats på beställning ska ha med ett ångerrättsformulär, men ångerrätten är starkt begränsad när det gäller sådana varor.

Säljare som säljer på privat basis är inte skyldiga enligt lag att skicka med ångerrättsformulär, men vi uppmanar alla att skicka med ångerrättsformulär eftersom det är svårt för köpare att skilja mellan privata och professionella aktörer på Epla.

Kan jag sälja saker jag har tillverkat efter andras mönster?

De flesta tillverkare av mönster och recept har upphovsrätt till mönstret och många har också mönsterskyddat (copyright) sina mönster. Det är vanligt att mönster endast får användas för privata ändamål.

Epla uppmanar alla säljare som tillverkar produkter baserade på andras mönster att kontakta mönstertillverkaren och få tillstånd att använda mönstret innan de lägger ut produkten för försäljning på Epla. Epla ansvarar inte för att produkten är godkänd för försäljning och vi måste anta att alla säljare följer gällande lagstiftning och riktlinjer när det gäller upphovsrätt och mönsterskydd. Mer information om detta hittar du i Våra villkor.

Varför har kr 15 kr lagts till i fakturaavgift på räkningen från Epla?

Epla måste lägga till fakturaavgift på sina fakturor därför att vi måste betala för att skicka dem till er. Vi debiterar endast självkostnadspris i fakturaavgift, alltså det vi själva måste betala för att skicka ut fakturan till dig. Vi skickar inte ut faktura om provisionen du ska betala är på mindre än 25 kr. Då väntar vi med att skicka ut faktura till nästa månad.

Kan jag få en beställning raderad och lägga ut produkten igen om en kund inte betalar?

Ja, det kan du. Om retur av provision beror på att kunden har valt postförskott, faktura i försändelsen eller privat betalning och inte betalar kan du få beställningen raderad och få tillbaka provisionen från Epla. Epla måste underrättas om att köpet inte genomförts snarast möjligt och helst innan faktura för månaden har skickats ut. Då raderas försäljningen kostnadsfritt.

Om faktura på provision för denna beställning redan skickats till dig beräknar vi en avgift på kr 50 kr för retur av provision som beror på köp som inte genomfördes. Denna avgift täcker våra kostnader för utsändning av kreditnota, ny faktura och eventuell återbetalning av redan inbetalad provision.


Om Epla har krävt in fel provision som du ska få återbetald är det naturligtvis helt kostnadsfritt att få tillbaka provision eller fastpris.

Jag bor inte i Sverige, kan jag ändå handla på Epla? / I don’t live in Sweden, can I still shop on Epla?

Om du har adress utomlands och vill handla på Epla måste du kontakta säljaren själv för att höra om de skickar varan till dig mot eventuellt extra porto. De flesta säljare på Epla säljer troligen till utlandet, men det är alltid klokt att först fråga. Du kan kontakta säljaren genom att klicka på ”skicka ett meddelande” inne i deras butik.

If you live in any other country than Sweden, and still want to shop on Epla, we recommend that you contact the seller of the items you want to buy to agree on the terms in advance. Most sellers on Epla would be open to send items abroad, but you will probably have to pay a little bit more for postage. You can contact the seller by clicking the link 'send en melding' (the one with the envelope) when you’re in the shop.